33% van de kleinere bedrijven heeft niet de juiste kennis van online marketing om te kunnen groeien. Dit is een van de uitkomsten van recent onderzoek uitgevoerd door We Love Communities onder bijna dertienhonderd ondernemers. Nu er weer strengere maatregelen zijn en we weer meer moeten thuiswerken, ontstaat er nog grotere druk op de online commerciële vaardigheden van bedrijfseigenaren, marketingcommunicatie medewerkers en virtuele assistenten (VA’s). Directeur Maartje Blijleven van We love communities is al 21 jaar expert op het gebied van online communities. Zij lanceert op 22 november 2021 de eerste opleiding Commerciële Community Manager in Nederland. Blijleven: “Uit het onderzoek blijkt dat de rol van de marcom medewerker niet bestand is tegen de toekomst. Omscholen is dus absoluut noodzakelijk als je ertoe wil blijven doen als bedrijf.
Marketingcommunicatie 3.0
In de huidige omstandigheden is een marcom medewerker 3.0 geen overbodige luxe. Een professional die zowel offline als online communicatievaardig is en relaties kan opbouwen. De medewerker moet weten hoe je een groep fans of ambassadeurs opbouwt rondom je merk, product of dienst. Online community beheer bestaat al langer door te reageren op online berichten van klanten, maar nu is ‘community building’ als nieuwe manier van relaties opbouwen en klantenwerving sterk in opkomst.
Commerciële kundigheid en soft skills
Deze nieuwe manier van klantenwerving vergt veel meer commerciële bekwaamheid dan wat er tot nu toe wordt aangeboden tijdens één- of tweedaagse opleidingen tot communitymanager. Dit bracht Maartje Blijleven van We Love Communities ertoe om een nieuwe opleiding voor Commerciële Community manager te lanceren waarin zij commerciële vaardigheden combineert met de softe competenties van community management. Het is een unieke opleiding voor ondernemers die een community willen beginnen maar het beheer ervan willen uitbesteden. De opleiding is ook geschikt voor marketingcommunicatie experts en VA’s die deze taken voor ondernemers willen kunnen overnemen.
Communities opbouwen
Corona dwingt bedrijven om online te gaan werken en zij blijven dit doen nu ze er de voordelen van hebben ondervonden. Het is efficiënter, kost minder reistijd en er ontstaat een betere verdeling tussen werk en privé. Voor deze nieuwe manier van werken heeft de ondernemer wel nieuwe vaardigheden nodig: hoe bouw je en onderhoud je een goede relatie met je (potentiële) klanten? “Met een online community,” antwoordt Blijleven. “Verzamel een groep mensen met dezelfde problemen, passie of wensen en begin een gesprek. Maak een groep op Facebook of LinkedIn of bouw een online community op je eigen website. Deze manier van verbinding, solidariteit en vertrouwen is al eeuwenoud en de ideale manier om relaties te bouwen en uit te breiden.”
Specialiseer je tot community manager
De meeste bedrijven hebben geen of niet voldoende kennis van zaken om een online community op te starten of te onderhouden en uit te laten groeien en willen dit uitbesteden. Maartje Blijleven lanceert de opleiding Commerciële Community Manager omdat ze ziet dat er te weinig goedopgeleide experts zijn die deze wens kunnen invullen. Zij bevordert met deze opleiding ook online georiënteerde beroepen zoals VA’s, marketingcommunicatie medewerkers en social mediamanagers. Met deze nieuwe opleiding kunnen deze beroepen zich specialiseren en onderscheiden doordat zij opgeleid zijn als online community manager.
Over de opleiding
Op 22 november 2021 start de nieuwe opleiding tot Commerciële Community manager. De opleiding duurt vier maanden. De theorie- en praktijklessen, die online te volgen zijn, worden afgesloten met een fysiek examen op het kantoor van We Love Communities in Amsterdam. Na het afronden van de opleiding volgen nog enkele fysieke terugkomdagen. Meer info over de opleiding en inschrijven voor de opleiding vind je op Opleiding Commerciële Community Manager