VOG aanvragen Amsterdam
Aanvragen van een VOG in Amsterdam Wat houdt een VOG in? Een VOG (Verklaring omtrent het gedrag) is een bewijs van goed gedrag. Het is een document dat potentiële werkgevers bewijst dat je goed gedraagt en dat je geen bedreiging vormt voor hun instellingen, alleen verkrijgbaar als je geen strafbare feiten hebt gepleegd.
Openingstijden
Maandag | 24 uur per dag. |
Dinsdag | 24 uur per dag. |
Woensdag | 24 uur per dag. |
Donderdag | 24 uur per dag. |
Vrijdag | 24 uur per dag. |
Zaterdag | 24 uur per dag. |
Zondag | 24 uur per dag. |
Adres
Straat | Heel gemeente Amsterdam |
Stad | Amsterdam |
Telefoon | 085-1300 605 |
[email protected] | |
Website | VOG aanvragen Amsterdam |
Diensten | VOG aanvragen | Verklaring omtrent gedrag aanvragen | VOG verklaring | Aanvragen VOG | VOG aanvragen digitaal | VOG online aanvragen | Aanvraagformulier VOG | Kosten VOG | |
Aanvragen van een VOG in Amsterdam
Online uw Verklaring Omtrent Gedrag aanvragen zonder een afspraak te maken bij de gemeente.
VOG aanvragen in Amsterdam VOG Verklaring Omtrent (het) Gedrag Bewijs van Goed Gedrag
Amsterdam is de grootste stad van Nederland en telt per 1 januari 2021 maar liefst 872.922 inwoners. Op zich is dit aantal op wereldniveau niet echt in het oog springend, maar voor ons kikkerlandje kan het er mee door. Nu ligt Amsterdam in het drukst bevolkt gedeelte van Nederland en daarom heeft men het ook wel eens over Groot-Amsterdam met maar liefst 1.394.998 inwoners. Het beslaat de hoofdstad met een aantal direct aanliggende gemeenten. Het kan echter nog indrukwekkender met bijna 2.500.000 inwoners voor het bestuurlijk samenwerkingsverband tussen de provincies Noord-Holland, Flevoland , 32 gemeenten en de vervoerregio Amsterdam. Dit heet de MetropoolRegio Amsterdam. En dat is zelfs op mondiaal niveau niet onaardig. Van al deze mensen zijn er een behoorlijk aantal aan het werk, of zoeken nieuw werk en ergens in een dergelijk proces wordt er door de werkgever gevraagd of hij of zij zich in het verleden wel goed of goed genoeg gedragen heeft. Een simpel ja of nee is dan helaas niet genoeg, het moet zwart op wit en zo’n bewijs of verklaring is te verkrijgen bij de overheid, beter gezegd: het ministerie van Justitie.
VOG, Verklaring Omtrent (het) Gedrag of Bewijs van Goed Gedrag
Het kan voorkomen dat een werkgever graag wil weten of u zich in het verleden naar behoren gedragen hebt en zonder al te veel problemen het aangeboden werk kan doen. Een dergelijke vaststelling wordt gedaan in de Verklaring Omtrent Gedrag of afgekort: VOG. Op zich ligt de begrenzing van een dergelijke verklaring heel scherp en simpel: heb je een strafblad, jammer dan; heb je geen strafblad, krijg je het document meteen opgestuurd. Zo simpel ligt het toch niet helemaal, want het is uiteindelijk aan de werkgever of hij of zij vindt dat je in aanmerking komt voor een bepaalde vacature, al dan niet met een VOG. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je wel eens iets fout gedaan hebt, maar op een gebied dat totaal niets met je mogelijke nieuwe functie te maken heeft. Het kan ook zomaar zijn dat je zulke goede referenties, opleiding en werkervaring hebt, dat het de werkgever niet zo veel uitmaakt wat je in het verleden uitgespookt hebt. Toch gaat dat niet altijd op, want voor een aantal beroepsgroepen is een VOG namelijk verplicht. Vooral als het gaat om werken met kinderen (onderwijs, kinderopvang), maar ook voor zoiets als taxichauffeur is een dergelijke verklaring absoluut noodzakelijk. Een Verklaring Omtrent Gedrag of VOG wordt in de volksmond ook wel Bewijs voor Goed Gedrag genoemd. Eigenlijk dekt deze benaming de lading net iets beter. Een VOG wordt immers alleen uitgegeven indien het ministerie van Justitie er geen problemen mee heeft dat de werknemer tewerkgesteld wordt in de aangeboden functie. Je krijgt dus een bewijs dat je je goed gedragen of goed genoeg gedragen hebt in het verleden en de werkgever er enigermate op kan vertrouwen dat dat ook zo blijft.
Hoe gaat het aanvragen van een VOG in Amsterdam precies in zijn werk?
Allereerst is het mogelijk op twee manieren een Verklaring Omtrent Gedrag aan te vragen:
• Schriftelijk
• Online of Digitaal
Welke wijze voor u van toepassing is, wordt bepaald door de werkgever. Hij of zij zal moeten aangeven in welke vorm het VOG aangeleverd zal moeten worden en in beide gevallen zet de werkgever of organisatie de eerste stap.
Schriftelijk
Voor een schriftelijke aanvraag van het VOG dient u zich te melden bij een van de stadsloketten in Amsterdam. Hier levert u het aanvraagformulier in dat door uw mogelijke toekomstige werkgever aan u is gegeven. Er zijn 7 stadsloketten:
• Centrum: Amstel 1
• Nieuw-West: Osdorpplein 1000
• Noord: Buik¬slotermeerplein 2000
• Oost: Oranje Vrijstaatplein 2
• West: Bos en Lommerplein 250
• Zuid: President Kennedylaan 923
• Zuid¬oost: Anton de Komplein 150
Deze locaties zijn op kantooruren geopend en donderdag zelfs tot 8 uur ’s avonds, maar in principe alleen op afspraak. Deze regeling geldt alleen indien u daadwerkelijk in Amsterdam als inwoner staat ingeschreven. Woont u niet in Amsterdam, dan meldt u zich in uw eigen gemeente, in alle andere gevallen bij Dienst Justis. Naast een volledig ingevuld aanvraagformulier met handtekeningen van uzelf en de werkgever of organisatie, hebt u ook een geldig identiteitsbewijs nodig. De kosten voor een schriftelijke aanvraag bedragen €41,35
Digitaal of Online
Ook hier zet de werkgever de eerste stap door de VOG aanvraag, ingevuld en wel, online voor u klaar te zetten. Justis ( online site van het ministerie van Justitie) stuurt u vervolgens een aanvraagcode, waardoor u in staat wordt gesteld alle ingevulde gegevens op juistheid en eerlijkheid te controleren en de aanvraag te betalen. Voor deze manier van aanvragen heeft u dus een emailadres nodig, DigiD (en dat geldt gelijk als identiteitsbewijs) en de mogelijkheid via iDeal het verschuldigde bedrag over te boeken. De kosten voor een digitale aanvraag bedragen €33,85
Ontvangen van een Verklaring Omtrent (het) Gedrag
Naargelang de duur van het onderzoek krijgt u binnen 1 tot 4 weken de VOG via de post naar u opgestuurd, ongeacht of de aanvraag digitaal dan wel schriftelijk is gedaan. U ontvangt het document persoonlijk, waarna u deze eventueel kunt overhandigen aan uw potentiële, nieuwe werkgever. Normaal gesproken is er geen of weinig verschil in levertijd tussen schriftelijk en digitaal, mits het gemeenteloket natuurlijk wel de aanvraag direct doorstuurt naar Justis. Overigens zullen deze loketten, bij het maken van een afspraak, u erop attent maken dat digitaal een goede, snelle en vooral goedkopere optie is hetzelfde te bereiken: de ontvangst van een VOG. Zij kunnen u ook helpen hoe dat te doen, hoewel op de site van Amsterdam.nl duidelijk en overzichtelijk staat beschreven welke stappen u dient te nemen bij het indienen van een VOG aanvraag.
Nog even dit…
Ondernemers op het internet denken handig te kunnen inspelen op dit proces en het voor u mogelijk te maken, of gemakkelijker te maken, VOG aanvragen online te doen. Deze sites, en Justis.nl maakt daar ook melding van, vormen een volledig overbodige stap in het VOG aanvraag proces. Er zijn drie partijen betrokken bij uw aanvraag: de werkgever, uzelf en de overheid via het ministerie van Justitie. Gebruik maken van dergelijke sites, ook in Amsterdam, kan voor sommigen aantrekkelijk zijn, voegen echter niets toe, maar u moet er wel extra voor betalen en dat is simpel gezegd weggegooid geld!